Чи є посада депутата міської ради стартовим трампліном для зайняття депутатсьою діяльність на рівні карїни   

19.06.2019

{{ article }}

    Депутат місцевої ради є представником інтересів територіальної громади, повинен постійно знаходитись в контакті із виборцями, знати їх проблеми та вивчати устрій комунального господарства своєї громади.

    Зі свого боку, активна робота депутата місцевої ради з виборцями свого округу, яка забезпечується коштами місцевого бюджету, потенційно робить цю особу більш впізнаваною, аніж невідомого на окрузі кандидата, який в період виборів повинен «розкрутитися» за лічені тижні. 

    Передбачалося, що реформа політичних партій, впровадження виборів до місцевих рад за списками політичних партій із забезпеченням парламентських партій державним фінансуванням, підштовхне ці партії до активного політичного будівництва та пошуку своєї ідеології та виборця, структурує політичний ландшафт України та нарешті позбавить виборців обирати між красивими брендами одноразових партійних проектів.

    Призначені на 21 липня 2019 року дострокові парламентські вибори стали чудовим іспитом на спроможність місцевих депутатів із політичними амбіціями показати правильність своїх дій та підтримку свого виборця, а також продемонструвати спроможність існуючих партій, які представлені фракціями та групами у місцевих радах,  на консолідацію «свого виборця» для підвищення свого впливу у вищому законодавчому органі країни.

    Розглянемо якою мірою депутати Дніпровської міської ради включилися до парламентської гонки влітку 2019 року.

     У виборчих списках партій було лише двоє депутатів міськради. Так, депутат Дніпровської міської ради Михайло Глікман потрапив до списку  Політичної партії «Опозиційна платформа – за життя» (номер у списку 93). До Дніпровської міськради Глікман був обраний за списками «Опозиційного блоку», потім разом із декількома колегами вийшов з фракції партії у міськраді, що надало можливість сформувати в раді більшість, орієнтовану на чинного міського голову. Згодом він увійшов до депутатської фракції політичної партії «За життя». Ця фракція була пов’язана із однойменною партією, що не обиралася до ради, а сформувала свою групу вже після виборів. 

    До виборчого списку партії «Об’єднання «Самопоміч» потрапив депутат Юрій Акуленко (номер у списку 19) -  член фракції «Об’єднання Самопоміч» у Дніпровській міській раді.  

    За одномандатними округами, що розташовані на території міста Дніпро, намагалися балотуватися більше чинних депутатів міськради. 

    Так, у 24 виборчому окрузі (охоплює Індустріальний та частину Самарського району м. Дніпра) як кандидати зареєструвалися два депутати міськради – Володимир Панченко та Сергій Шевченко. Обидва кандидати-депутати є членами депутатської фракції  "Українське об'єднання патріотів - УКРОП" міськради, але балотувалися як самовисуванці та безпартійні. Депутат Панченко при тому є ще й директором КП «Агентство розвитку Дніпра» Дніпровської міської ради. 

    Невдовзі після реєстрації Панченко зняв свою кандидатуру мотивуючи це відсутністю попиту у виборців на кваліфікованих фахівців та захоплення популістами.

    Згідно до проміжного фінансового звіту кандидат Шевченко не використовував особистих коштів. До його виборчого фонду надійшло добровільних внесків юридичних осіб у розмірі 49 600 грн, що були витрачені у повному обсязі.  До передвиборчого фонду кандидата Панченко В.Г.  за час його передвиборчої діяльності надійшло 14 тисяч грн добровільних внесків фізичних осіб. 

    У 25 окрузі балотувалися депутати Загід Краснов (лідер фракції «Громадська сила») та Руслан Вишневецький (член депутатської фракції політичної партії «Наш край» і заступник директора КП "Дніпровські пороги" Дніпровської міської ради). Обидва кандидати зазначили, що вони є безпартійними та йдуть на вибори, як самовисуванці.

    Краснов зібрав до свого передвиборчого фонду 1 млн 98 тисяч грн всі ці кошти задекларовані, як його власний внесок. З них було витрачено 727 тисяч 592 грн переважно на оплату ефірного часу на телебаченні (533 тисяч 637 грн) та виготовлення відеозаписів (145 тисяч 355 грн). 

    Вишневецький зібрав до фонду 372 тисяч грн, з яких 317 тисяч грн - це власні кошти кандидата, а решта 55 тис. грн - внески фізичних осіб.  Кандидат тратив кошти фонду переважно на розміщення друкованих агітаційних матеріалів на носіях зовнішньої реклами (218 тис. 20 грн). 

    У виборчому окрузі №26, який охоплює Шевченківський та Центральний райони міста Дніпра, жоден з депутатів міської ради не балотувався. 

    У 27-му виборчому окрузі (Соборний, частина Самарського та Центрального районів м. Дніпро) балотувалися два депутати міської ради. Перший з них це Сергій Нікітін – як висуванець та член політичної партії "Опозиційна платформа – за життя".  Цей депутат входить до депутатської фракції політичної партії «За життя» Дніпровської міської ради. Інша кандидат – Анжеліка Пилипенко, як самовисуванка та безпартійна. Пилипенко є членкинею депутатської фракції політичної фракції «Наш край» та увійшла до складу депутатів Дніпровської міської ради за списком партії «Опозиційний блок», є членкинею постійної комісії міської ради з питань бюджету, фінансів та місцевого самоврядування. Фінансові звіти кандидатів на сайті ЦВК не розміщені. 

    У виборчому окрузі №28 (Новокодацький район, частина Амур-Нижньодніпровського району м. Дніпро) балотувалася Наталія Начар'ян, як членкиня та висуванець політичної партії "Опозиційний блок".  У Дніпровській міській раді Начар'ян очолює фракцію політичної партії «Опозиційний блок». Фінансовий звіт кандидатки на сайті ЦВК не розміщено.

    Як можна помітити, переважна кількість кандидатів балотувалася по одномандатним округам – 7 з 9 кандидатів. Відсутність депутатів міської ради у потенційно прохідних місцях партійних списків свідчить про дуже невеликий вплив та авторитет політиків міського рівня навіть у своєму регіоні.    По багатомандатному округу від партій було висунуто лише 2 кандидатів з 9. 

Наявність великої кількості кандидатів з депутатів міської ради, які визначили себе як самовисуванці - безпартійні,  свідчить про те, що вони не пов’язують свою подальшу політичну кар’єру із розвитком політичних структур, до яких вони приналежні. Це може бути підтвердженням нестійкості переважної більшості партійних депутатських фракцій Дніпровської міської ради та неспроможності організаційного розвитку наявних місцевих партійних структур.  
                  
Ця  публікація підготовлена експертами ДОГО «Дніпропетровський координаційно-експертний центр з питань регуляторної політики» в межах Громадської кампанії «Атестація депутатів місцевих рад». 
 
Наразі, за постійними оновленнями кампанії можна слідкувати:
В соціальній мережі Facebook на сторінці «Місцеві депутати. Атестація»
Докладніше про громадську кампанію «Атестація депутатів місцевих рад»

Громадська кампанія «Атестація депутатів місцевих рад» спрямована на сприяння вирішенню проблеми низького рівня відкритості, прозорості та підзвітності виборцям депутатів 23 місцевих рад з 17 областей України, а також підвищення поінформованості громадян про діяльність місцевих депутатів. Проект «Атестація депутатів місцевих рад» реалізується Одеською обласною організацією ВГО «Комітет виборців України» разом з партнерськими організаціями з 16-ти регіонів України за підтримки Національного фонду демократії (NED, США). У 2016 році апробація методології відбулася в місцевих радах Одеської області за підтримки Міжнародного фонду «Відродження», з 2018-го року за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» відбувається розробка веб-платформи «Місцеві депутати».