Найбільш резонансні питання, які розглядала Черкаська міськрада у 2019 році

18.02.2020

{{ article }}

2019 рік був не надто активним в плані діяльності депутатів Черкаської міської ради. На це є дві об’єктивні причини. По-перше, народні обранці були більше зайняті виборчими перипетіями, працюючи на користь своїх партій та кандидатів в обласному центрі. По-друге, ще з початку 2018-го у раді почала формуватися промерська більшість, яка торік в плані кількості голосів лише окріпла.

Тому в ті нечасті моменти, коли міські обранці таки збиралися на сесії, всі питання, що відповідали інтересам мера та його соратників, зазвичай ухвалювалися. Звичайно, не обходилося без елементів політичної боротьби в сесійній залі, але порівняно з іншими роками цієї каденції 2019-й був трохи “біднішим”. Принаймні скандалів всеукраїнського рівня із «чорними чоловічками» під час ухвалення бюджету чи таємної сесії на Чернечій горі торік не було.

Тим не менш, звичайно, епітет «нудно» до подій в Черкасах ніколи не підходив. Тому ми зібрали ТОП найбільш гучних і резонансних події в сесійній залі міської ради за 2019 рік.

4. Міська рада і багатоповерхівка біля Дніпра
У вересні з’явилася інформація, що на березі Дніпра може з’явитися нова багатоповерхівка.

6 вересня на сайті міськради з’явився проєкт про надання дозволу МГО «Футбольний клуб Макс» на розробку документації із землеустрою по вул. Героїв Дніпра навпроти гімназії № 31. Таким чином депутати мали змінити цільове призначення землі із рекреаційної зони на будівництво багатоквартирного будинку. Ця ділянка перебуває в оренді громадської організації «Футбольний клуб Макс», директором якої є однопартієць міського голови Сергій Ганенко.

На сесію 2 жовтня питання було внесене в порядок денний під номером 227. Схоже, у депутатів були наміри включити його до переліку та ухвалити в «пакеті» з іншими питаннями. Проте на сесії виникла дискусія, і в підсумку питання було відкладене на невизначений термін. До сьогодні воно більше не піднімалося.

Цікаво, що самі депутати з різних фракцій, сьогодні досить складно пригадують цей проєкт. Кажуть, що причин, чому його зняли з голосування, не пам'ятають. 

3. Міська рада і прибирання доріг й зелених зон
Питання фінансування прибирання доріг, їх зимового утримання чи так званих зелених зон – вічна конфліктна тема для цієї каденції. У кулуарах навіть існує легенда, що саме питання утримання зелених зон свого часу розкололо тандем Радуцький-Бондаренко.

У 2017-2018 роках це питання стало розмінною монетою для антимерських сил у раді. Депутати і тендер відміняли, і навіть виміряти площу зон збиралися. Проте після переформатування більшості на користь Бондаренка питання з часом затихло, зокрема результати згаданої перевірки до сьогодні невідомі.

При цьому протягом 2018 року ці коштовні для бюджету послуги не фінансувалися та не надавалися. Лише у кінці року рада таки провела тендер на 2019-й за понад 50 мільйонів гривень.

Будь-яка інформація про можливі проблеми, спричинені відсутністю послуги у 2018 році, відсутня. У 2019 про цю послугу, яка, виявляється, надавалася, теж мало хто знав, аж поки у жовтні журналісти не виявили, що підрядники за неї отримали цілих 19 мільйонів. Окрім того, профільний департамент оголосив закупівлю послуги на вересень-грудень. Саме на її фінансування міська рада вирішила спрямувати 8,6 мільйона гривень.

Зміни до бюджету розглядали 4 жовтня. На сесії опозиційний до мера депутат Олександр Радуцький закликав не спрямовувати гроші на ці послуги. Проте 27 депутатів підтримали проєкт змін до бюджету на 2019 рік, в числі яких і 8,6 мільйонів на утримання доріг. У повному складі проєкт підтримали «Свобода» та «Радикальна партія», також голоси дали представники всіх інших фракцій.

У подальшому саме з цих коштів міська рада профінансувала механізоване зимове прибирання доріг у листопаді. Послуги обійшлися бюджету у 2,88 мільйони гривень, а інформація про транзакцію у такому розмірі спровокувала скандал у місті. Опісля міський голова відсторонив посадовців департаменту ЖКК. Проте на сьогодні всі вони уже повернулися до виконання своїх обов’язків. Результати службової перевірки наразі невідомі.

2. Міська рада і премія Бондаренка
Історія взаємин міської ради і премії міського голови Анатолія Бондаренка у 2019 році перетворилася на справжню мильну оперу із купою банальний сюжетних поворотів, які можуть здатися правдоподібними хіба недосвідченим юзерам.

Депутати преміювали мера двічі. І кожного разу цей процес перетворював в політичне шоу.

Вперше питання підняли в лютому 2019 року. 14 лютого в сесійній залі преміювання Бондаренка та його заступників викликало дискусію і врешті було знято з голосування. Міський голова того ж дня повідомив, що він «людина не бідна», премія йому не треба, і він готовий працювати за 13 тисяч гривень в місяць.

Проте вже 5 березня на сесії народні обранці ухвалили рішення про преміювання мера (23 голоси - за). 7 березня Бондаренко ветував це рішення.

21 березня депутатський корпус не зміг подолати вето, але проєкт внесли повторно і ухвалили 22 голосами. На сайті міської ради рішення з’явилося як чинне. Уже після цього Бондаренко заявив, що нібито не буде підписувати це рішення, але цього разу й не ветував. Згодом його підписав секретар ради Ярослав Нищик, який і вніс проєкт із голосу.

Згідно з документом, Бондаренку установили надбавку у 100% посадового окладу та щомісячне преміювання у 380% посадового окладу. Також він отримав матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань в розмірі середньомісячної заробітної плати і допомогу для оздоровлення в розмірі середньомісячної заробітної плати при наданні щорічної відпустки.

1 серпня мер повідомив про суттєві зміни в своєму майновому стані. Він отримав перед відпусткою 224 тисячі гривень включно із різними надбавками та відпускними.

У жовтні 2019 депутати спробували зменшити премію мера із 380% до 250%. Проте міськраді не вистачило голосів: лише 17 «за». При цьому проєкт підтримували представники промерської більшості, але голосів все одно забракло.

Вдруге про премію Анатолію Васильовичу заговорили уже в грудні минулого року.

На сайті міської ради 16 грудня з’явився відповідний проєкт. Ним передбачено щомісячне преміювання міського голови у розмірі 380% посадового окладу та установити йому надбавку у 100% посадового окладу з урахуванням надбавки за ранг посадової особи місцевого самоврядування та вислугу років. Проте 19 грудня цей проєкт було видалено, а на сайті з’явився інший: з преміюванням у 200%.

На сесії 26 грудня депутати підтримали цей проєкт рішення: 24 «за». Підтримали його всі депутати від «Батьківщини», «Свободи» та «Самопомочі», єдина фракція, яка одностайно не підтримала, – «Партія вільних демократів».

Цього разу Бондаренко обійшовся без коментарів щодо свого фінансового стану та накладання вето. Рішення значиться як чинне на сайті міськради за підписом Ярослава Нищика.

1. Міська рада і “Нова якість”
Цілком можливо, це найбільш яскравий конфлікт минулого року для частини депутатів Черкаської міської ради.

Щоб розібратися в його хитросплетіннях, варто почати з передісторії. 

Починаючи з червня минулого року, послуги із вивезення великогабаритного сміття та послуги з утримання багатоповерхових будинків у Черкасах надає приватна структура. Комунальні служби утримання будинків, які були черкаським аналогом ЖЕКів, фактично були відправлені на смітник історії. Їхнє місце зайняло приватне товариство «Сантехбудконструкція», яке виграло конкурси, організовані міськвиконкомом. Згодом ця фірма була фактично була реорганізована в товариство «Нова якість», яке, згідно з договором, і почало надавати послуги.

Зміни у комунальній сфері відобразилися на вартості комунальних тарифів. Наприклад, тариф на великогабаритне сміття взагалі став новим для містян, вартість же за квартплату після заміни комунальних СУБів на приватника суттєво виросла.

Попри те, що містян про всі ці зміни попереджали заздалегідь всіма можливими каналами інформації, прихід перших платіжок з новими цифрами привів до бунтарських настроїв серед черкащан. Мовляв, ми за це платити не будемо. Ситуацією миттєво скористалися депутати міської ради, які вирішили зіграти на настроях містян. В подальшому на сесійних засіданнях кілька разів піднімалося питання щодо скасування чи то зниження тарифів, встановлених «Новою якістю». При цьому кожного разу юристи міськради пояснювали, що депутати не мають повноважень, щоб скасовувати результати конкурсу.

Загалом було два шляхи завести питання щодо “Нової якості” до сесійної зали. Перший – через зареєстровані петиції. І він не працював. Зокрема, за півроку 5 петицій щодо тарифів управлінської кампанії набрали необхідну кількість підписів і були включені до порядків денних сесій. Проте кожен з них був сформульований як такий, який вирішено не підтримувати.

Другий спосіб - внесення питання вже безпосередньо під час сесійного засідання. Педалюванням цього питання займалися насамперед депутати від опозиції. Фактично інформаційну боротьбу проти “Нової якості” очолив головний опонент міського голови в сесійній залі Олександр Радуцький.

Вперше пропозицію скасувати призначення управителя розглядали ще 28 травня. Її з голосу вніс Радуцький, але отримав лише 18 «За». Не голосували міський голова, «Батьківщина», «Свобода», «Черкащани», «РПЛ», позафракційні.

А вже 27 червня міська рада таки скасувала власне рішення про призначення управителя багатоквартирних будинків. Пропозицію з голосу вніс Радуцький. «За» проголосували цього разу всі 27 присутніх депутатів із всіх фракцій, включно з тими, хто минулого разу пропозицію не підтримав.

Проте 2 липня міський голова заветував це рішення. Бондаренко послався на доповідну записку директора департаменту юридичного забезпечення Юрія Гончара. Там вказано, що депутати порушили одне з рішень Конституційного суду та положення Закону "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку".

На цьому боротьба в сесійній залі не завершилася. По суті на кожному засіданні питання щодо «Нової якості» вносилося представниками опозиції. Наприклад, 15 жовтня депутат від громадянської позиції Сергій Очеретяний ініціював перевірку управлінської компанії. Його підтримали 28 депутатів. Окрім того, на сесії регулярно залучалися представники ОСББ, які просили приватника відпустити їх.


Зазначимо, що сесійні засідання, де піднімалося питання «Нової якості» традиційно супроводжувалися не лише мітингами і плакатами, а і словесними перепалками, найчастіше між власником товариства Андрієм Бортником та депутатом Радуцьким. Зокрема, наслідком однієї з них став судовий позов Бортника проти Радуцького, який назвав його «вором». 29 листопада Соснівський райсуд Черкас прийняв заяву до розгляду.

Кульмінацією боротьби стала сесія 13 грудня. Міська рада підтримала проект авторства Олександра Радуцького, правда, тепер щодо тарифу на вивіз великогабаритного сміття. Депутати скасували два рішення виконавчого комітету: щодо визнання компанії переможцем і щодо встановлення тарифу на цю послугу в розмірі 13 грн 20 коп.

Цього разу міський голова вирішив рішення не ветувати. “Нова якість” звернулася до суду, і 3 січня Черкаський окружний адміністративний суд призупинив рішення міської ради.

“Міська рада може скасовувати рішення виконкому, але ситуацію треба оцінювати індивідуально. Тариф є умовою договору і він застосовуються, то просто так його не можна скасувати, коли для цього немає законодавчих передумов. При наявності договору неможливо скасувати результати договору”, - коментують в юридичному департаменті міської ради. 
*** 
Хоч, як ми вже зазначали, 2019 рік виявився не особливо щедрим на резонанс під час засідання міської ради, можна припустити, що це затишшя перед бурею. 

2020-й рік - останній у каденції цієї ради. Скоріше за все, це останній рік депутатства для більшості нині чинних обранців. Тому цьогоріч може спрацювати бажання “гучно хлопнути дверима” через голосування за неоднозначні чи то навіть скандальні проекти. Окрім того, варто очікувати збільшення гучних заяв і протистоянь в раді з урахуванням наближення місцевих виборів.

Наразі, за постійними оновленнями кампанії можна слідкувати:
В соціальній мережі Facebook на сторінці «Місцеві депутати. Атестація»
Докладніше про громадську кампанію «Атестація депутатів місцевих рад»

Громадська кампанія «Атестація депутатів місцевих рад» спрямована на сприяння вирішенню проблеми низького рівня відкритості, прозорості та підзвітності виборцям депутатів 23 місцевих рад з 17 областей України, а також підвищення поінформованості громадян про діяльність місцевих депутатів. Проект «Атестація депутатів місцевих рад» реалізується Одеською обласною організацією ВГО «Комітет виборців України» разом з партнерськими організаціями з 16-ти регіонів України за підтримки Національного фонду демократії (NED, США). У 2016 році апробація методології відбулася в місцевих радах Одеської області за підтримки Міжнародного фонду «Відродження», з 2018-го року за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» відбувається розробка веб-платформи «Місцеві депутати. Атестація». В місті Черкаси за реалізацію ініціативи відповідає Черкаська обласна організація Комітету виборців України.