«Швидкі сесії» Дніпровської міськради – свідчення ефективної роботи депутатів чи прояв кулуарного прийняття рішень?   

22.05.2019

{{ article }}

    Депутати Дніпровської міської ради зібравшись 21 травня 2019 року на 45-у чергову сесію поставили певний рекорд – усі  винесені на сесію рішення були ухвалені депутатами за рекордні 20 хвилин. Враховуючи, що депутатами було розглянуто 220 питань, на розгляд кожного з них загалом прийшлося по 5,4 секунди засідання міської ради.  Як  це вдалося – лише перерахування питань винесених та прийнятих із зазначенням результатів голосування зайняло 21 сторінку протоколу сесії. Якби під час засідання оголошувалося назву кожного питання порядку денного це б могло зайняти часу більше, ніж загальний витрачений час сесії.       

    Таке стало можливим завдяки застосуванню так званого «пакетного голосування» - способу прийняття рішень, коли всі питання порядку денного заздалегідь розбиваються на тематичні групи, а головуючий на засіданні пропонує голосувати не за кожне окреме питання, а за декілька питань разом, оголошуючи лише загальну назву кола питань (блоку питань) без обговорення кожного конкретного питання окремо.  

    Таким чином, замість 220 голосувань депутати здійснили лише 6 – окремо за кожним встановленим «пакетом» за відсутності жодних запитань та зауважень з їх боку.

На початку засідання депутат Наталія Начар’ян, як голова фракції  партії «Опозиційний блок», зробила тривалу заяву відносно низької якості роботи комунальної керуючої компанії «Жилсервіс-2» та запропонувала включити додаткові пункти до типової угоди з керуючими компаніями для запобігання завдання шкоди інтересам жителям багатоквартирних будинків, які обслуговуються цією компанією. За цією заявою рада рішень не приймала, в протоколі засідання зазначено, що заява була прийнята до відома. Якби не ця заява час розгляду питань порядку денного був би ще більш вражаючим. 

    Головуючий на засіданні – Дніпровський міський голова Борис Філатов висловив задоволення досягнутим результатом: «Думаю, що за час цієї каденції депутати поставили рекорд. Сесія пройшла за 20 хвилин! І це не тому, що депутатам не було за що голосувати, а тому що вони плідно працюють в депутатських комісіях і докладно розглядають проекти рішень». До речі міський голова залишив залу засідань під час виступу депутата Начар’ян та дуже вчасно встиг повернутися після підбиття підсумків останнього голосування для оголошення про звернення сесії. Увесь час його відсутності ведення засідання здійснював секретар ради Олександр Санжара, однопартієць та давнішній помічник міського голови. 

    У поставленого рекорду була ще одна причина. На засіданні були присутніми та одноголосно ухвалювали 46 депутатів, тобто 71% від списочного складу депутатів, які складають провладну більшість. На початку сесії міський голова у притаманній йому манері виказав задоволення щодо відсутності опозиційно налаштованих депутатів: «Я просто бачу, що немає нашої мегаопозиціі, так що думаю, що сесію ми проведемо швидко і без балагана. Тим більше, що вчора була погоджувальна рада і депутатські комісії відпрацювали всі питання порядку. А стрясати повітря і бігати, як мавпи, бити себе в груди, нікому. Взагалі, коли я вийду на пенсію, я буду сумувати про цю шоблу».
    Щодо згаданої міським головою погоджувальної ради слід зауважити, що вона утворюється та функціонує відповідно до ст. 23 п. 5 Регламенту Дніпровської міської ради. Так,  напередодні пленарного засідання сесії міський голова або, за його відсутності, секретар ради збирають голів постійних комісій на засідання погоджувальної ради. Під час засідання погоджувальної ради учасники засідання висловлюють свої зауваження щодо включення до Порядку денного того чи іншого проекту рішення чи питання. За результатами засідання міський голова або, у випадках, передбачених законом, секретар ради можуть вносити зміни до Порядку денного шляхом доповнення, зміни або виключення з Порядку денного проектів рішень ради.

    На офіційному сайті Дніпровської міської ради розміщено протоколи засідань погоджувальних рад починаючи з липня 2018 року. Зазвичай на засіданнях погоджувальної ради присутні не тільки керівники постійних депутатських комісій, а й голови деяких депутатських фракцій та груп. Присутні на погоджувальній раді  часто вирішують застосувати «голосування блоком» щодо наявних питань порядку денного, що не передбачено регламентом міської ради. У протоколах засідань погоджувальної ради  відсутня інформація щодо голосування присутніх за прийняті рішення, зазвичай у протоколі все обмежується констатацією «зауваження відсутні, пропонується голосувати блоком». 

    Спостерігаючи процедуру прийняття рішень депутатами міської ради можна констатувати, що публічне оголошення суті (на кажучи про обговорення) важливих для життя міста питань під час сесій переважно не проводиться. Є сумніви щодо наявності необхідної частки самостійності та свідомого волевиявлення у більшості депутатів ради, яке без обговорень та зауважень забезпечує ухвалення підготовлених в депутатських комісіях рішень. Спроби частини депутатів підвищити публічність прийняття рішень сесією ради розцінюються керівництвом ради, як неконструктивні. 

    У відповідності до ст.4 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» одними із ключових принципів місцевого самоврядування є гласність та колегіальність. Тенденції звуження можливості обговорення рішень під час проведення сесій міськради та перенесення центру прийняття рішень щодо порядку голосування блоками до вузького кола керівників комісій та фракцій можуть бути ознаками недотримання принципів гласності та колегіальності в діяльності Дніпровської міської ради. 
 
Дана публікація підготовлена експертами ДОГО «Дніпропетровський координаційно-експертний центр з питань регуляторної політики» в межах Громадської кампанії «Атестація депутатів місцевих рад». 


Наразі, за постійними оновленнями кампанії можна слідкувати:
В соціальній мережі Facebook
Докладніше про громадську кампанію «Атестація депутатів місцевих рад»

Громадська кампанія «Атестація депутатів місцевих рад» спрямована на сприяння вирішенню проблеми низького рівня відкритості, прозорості та підзвітності виборцям депутатів 23 місцевих рад з 17 областей України, а також підвищення поінформованості громадян про діяльність місцевих депутатів. Проект «Атестація депутатів місцевих рад» реалізується Одеською обласною організацією ВГО «Комітет виборців України» разом з партнерськими організаціями з 16-ти регіонів України за підтримки Національного фонду демократії (NED, США). У 2016 році апробація методології відбулася в місцевих радах Одеської області за підтримки Міжнародного фонду «Відродження», з 2018-го року за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» відбувається розробка веб-платформи «Місцеві депутати».