Зафіксовано факти неособистого голосування депутатом Львівської міської ради під час сесії

17.10.2019

{{ article }}

10 жовтня під час засідання 21-ї сесії Львівської міської ради було зафіксовано факт неособистого голосування депутатом з фракції “Блок Петра Порошенка “Солідарність” Романом Грицевичем. Він неодноразово голосував замість свого колеги по фракції Григорія Козловського.

Роман Грицевич, на відміну від Григорія Козловського, був присутній протягом усього пленарного засідання. Натомість Козловський був присутній у сесійній залі протягом перших півтора годин і під час розгляду питання №2 порядку денного він покинув залу (хронометраж 1:24:36). Про це засвідчує відеотрансляція засідання, яку здійснював канал “Твоє місто”, що розміщена у вільному доступі на каналі YouTube. Після обідньої перерви Григорій Козловський повернувся до сесійної зали. Проте починаючи вже з тестового голосування на відео помітно, що попри його відсутність на робочому місці (крайнє справа у першому ряді лівої сторони сесійної зали) голосування замість нього здійснює Роман Грицевич (хронометраж - 5:04:09).



 На відео також помітно, як Роман Грицевич голосував замість Григорія Козловського за щонайменше ряд питань порядку денного, зокрема питання №81 (хронометраж - 7:51:00), № 82 (хронометраж - 7:51:27), №126 (хронометраж - 8:21:31), №129 (хронометраж - 8:35:02), № 131 (хронометраж – 8:40:45), № 132 (хронометраж – 8:42:52), №154 (хронометраж – 9:04:25), №156 (хронометраж – 9:05:43), Серед цих голосувань є рішення як ті, які були прийнятті, ті які були відхилені, а також ті, розгляд яких було перенесено.        
                    
Починаючи з питання №86 порядку денного можна помітити, що Григорій Козловський покидає приміщення сесійної зали (хронометраж - 7:54:10) і до завершення засідання більше у ній не з’являвся. Проте, якщо переглянути протоколи поіменного голосування по кожному з питань порядку денного, починаючи з питання №86, можна простежити, що згідно даних системи “Віче” Григорій Козловський, попри фізичну відсутність, брав участь у голосуванні по окремих питання. Хоча у переважній більшості у протоколі зазначено, що він “Не голосував”. На основі цього можна зробити висновок, що попри відсутність на засіданні особиста картка депутата Козловського залишалася в електронній системі, а голосування замість нього робив хтось його з колег. Роман Грицевич, єдиний депутат, робоче місце якого знаходить поруч і дозволяє йому проголосувати за свого колегу, що можна неодноразово побачити на відеотрансляції засідання.

У відповідності до частини 4 статті 36 Регламенту Львівської міської ради “депутат Ради голосує виключно власною електронною карткою. Забороняється передавати картку для голосування іншим депутатам і відповідно голосувати декількома картками. Контроль за здійсненням голосування покладається на лічильну комісію”. Згідно пункту 2.1. статті 54 відкрите голосування здійснюється за допомогою програмно-технічного комплексу системи електронного голосування “Віче“ з фіксацією результатів голосування, у тому числі з можливим роздрукуванням результатів голосування кожного депутата.

Так, згідно з частиною 5 статті 36 “факти голосування депутатами Ради електронною карткою інших депутатів розглядає постійна комісія законності, депутатської діяльності та свободи слова”. Водночас у Регламенті відсутня процедура належного реагування на факти неособистого голосування. Крім того, що висновки цієї комісії (витяг з протоколу засідання) секретаріат Ради оприлюднює на Інформаційному порталі депутатів Львівської міської ради не має жодних інших роз’яснень щодо правових наслідків для депутата, який порушував принцип особистого голосування, так і про подальшу долю рішення, яке було прийнято з порушенням.

Очевидно, виходячи з логіки про заборону неособистого голосування, яка прописана у Регламенті, вона мала б містити механізм реагування. Скажімо, депутати та громадськість мала б право звертатися до профільної комісії зі зверненням з проханням відреагувати на факти неособистого голосування. Після позитивного висновку профільної комісії щодо випадків “кнопкодавства” мало б слідувати звернення до керівництва міської ради з вимогою призупинення дії рішення, яке було прийнято з порушенням. В результаті цього таке рішення мало б бути повторно розглянуто під час наступного пленарного засідання міської ради.

Враховуючи ту обставину, що, на жаль, чинне українське законодавство також не дає відповіді на питання, що робити з рішенням, яке було прийняте в умовах порушення принципу особистого голосування, то шляхом внесенням змін до Регламенту можна було б встановити 1) підстави для призупинення підписання міським головою такого рішення і 2) необхідність повторно розгляду питання на наступному пленарному засіданні ради. Крім цього, проблема “кнопкодавства” може бути окремо врегульована в Етичному кодексі депутатів Львівської міської ради, якого наразі не існує. Звичайно, дану проблему потрібно системно вирішувати у масштабах усієї України через внесення змін до законодавства.

Незважаючи на те, що процедура реагування на факти неособистого голосування відсутня, це не означає, що керівництво і депутатський корпус Львівської міської ради не повинні реагувати на цю проблему. Крім того, що Регламент у цій частині потребує доопрацювання, у даній ситуації хорошою практикою було б призупинення таких рішень з подальшим перенесення їх на повторний розгляд на наступному засіданні міської ради 31 жовтня.
 
Докладніше про громадську кампанію «Атестація депутатів місцевих рад».
В соціальній мережі Facebook

За додатковою інформацією про здійснення ініціативи у Львівській області звертайтесь до представництва Громадянської мережі ОПОРА у Львівській області
тел.: 098-765-86-22
e-mail: lviv@opora.org.ua
                                      
Громадська кампанія «Атестація депутатів місцевих рад» спрямована на сприяння вирішенню проблеми низького рівня відкритості, прозорості та підзвітності виборцям депутатів 23 місцевих рад з 17 областей України. Проект «Атестація депутатів місцевих рад» реалізовується Одеською обласною організацією ВГО «Комітет виборців України» разом з партнерськими організаціями за підтримки Національного фонду демократії (NED, США). У 2016 році апробація методології відбулася в місцевих радах Одеської області за підтримки Міжнародного фонду «Відродження». У місті Львів за реалізацію ініціативи відповідає Львівська обласна організація «Громадянська мережа «ОПОРА».